EB Prága lakóhajóról

Prága lakóhajóról is nagyon szép

/Rónai Péter  beszámolója /

Régi vágyunk volt visszatérni Prágába, hiszen ezt a várost nem lehet megunni. Sok arcából mindig lehet újabb és újabb szeleteket választani, de meglepetéssel szolgálhatnak a már jól ismert részek is. Mivel szeretünk lakóhajózni, beneveztünk egy olyan hajóbérlésre, ami Prágát egy teljesen új nézőpontból mutatta meg nekünk. Három nap nem túl sok, de nekünk most ennyivel kellett gazdálkodnunk, bemelegítésnek pont elég volt. Sok ujdonság nem volt a hajón, ez a tipus nem is annyira hajó, inkább egy méretesebb motorcsónak / Viking 800 tipus / , ezt az érzést erősítette a kétütemű motor és a fedélzet kialakítása is. Négyen voltunk és ennyi embernek a hajó megfelelő kényelmet is bíztosított, stabil volt és kicsi merülésével sehol sem fenyegetett a felakadás veszélye.

Az első éjszaka a báziskikötőben / Kralupy / telt és a helyi étterem igazán kitett magáért, ajánlom kipróbálni, de a helyi sörkülönlegességet sem szabad kihagyni, ami egy világos és barna kevert sörféle, igazi kuriózum.

Aztán irány Prága, ami nem nagy távolság még hajóval sem, így már délre odaértünk és innentől a lehető leglassabban haladtunk, hiszen volt mit megcsodálni "békaperspektivából "is. A zsilipelések mindenhol érdekesek, itt azonban különös és furcsa volt, hogy egy zsilipben közlekedtek a nagy kirándulóhajók a kajakosokkal és a lakóhajósokkal. Igyekeztünk is őket tisztes  távolságban tartani, az volt az érzésünk, hogy biciklivel megyünk a kamionok mellett. A város túlsó végén találtunk egy nagyon barátságos kikötőt, pont  Vysehrad vára alatt.. Felsétáltunk a várba és megcsodáltuk a kilátást / lásd a fényképeket / , ami megérte a kaptatót! Később a kikötő sörözőjében ujabb cseh sört kostoltunk meg és ettünk hozzá "utopenec"-et,.ez magyar fordításban "vízi hullát" jelent, ami ecetes lében pácolt kolbász vagy szafaládé, de nagyon finom- különösen sörrel öntözgetve...

A kikötő Kralupy-ban

Prága Vysehrádról

A prágai zsilip

Este a folyóról

Nyugodt éjszaka után reggel remek napsütéses időben ismét áthajóztunk Prágán, aztán lassan, kényelmesen visszadöcögtünk Kralupy-ba, közben élvezve a Moldva-mente kedves tájait és ismét a bázison töltöttük az éjszakát.

Ez ugyan csak egy rövid hétvége volt lakóhajóval, de hosszabb időre is érdemes visszatérni a Prága környéki vízekre!

Érdekességek a prágai Károly hídról:

IV.Károly cseh király, német-római császár /1346-1378 / nagyszabású városépítési programjának részeként 1357. julius 9-én lerakták a prágai Károly-híd alapkövét a korábbi Judit híd helyett, amelyet elsodort az árvíz.Mestere a jeles építész Peter Parter volt.Az építkezést a XV.században fejezték be. A híd hossza 520 m, szélessége 10 méter, 16 pillér tartja és anyaga csehországi fehér mészkő kváder.Védelmére tornyokat is emeltek , díszitésére szobrokat helyeztek el.A kőhíd a prágai polgárok lakta Óvárost és a várba vezető Kisoldalt köti össze, rajta vezetett a híres királyi út, a cseh királyoknak a Vysehradtól a Hradzsinba tartó koronázási menete.

Europa egyik legrégibb kőhídja ma a cseh főváros egyik fő nevezetessége és dísze, legismertebb és leglátogatottabb műemléke s a turisták kedvelt sétahelye.